poniedziałek, 21 marca 2016

Pieczone pierogi z kaszanką














































Dziś pierogi z kaszanką. Idealne do piwa, ale nie tylko, bo doskonale sprawdzą się jako dodatek do barszczu czy kremowej zupy grzybowej.
Kaszankę lubię bardzo i najczęściej po prostu podgrzewam ją na patelni.
Ludzie mylnie uważają kaszankę za coś pospolitego, mało eleganckiego, a wręcz wstydliwego. Nawet jeśli lubią ją jeść to uważają, że nawet nie wypada o tym mówić.
Ja jednak chcę wszystkim pokazać, że kaszanka jest nie tylko pyszna i tania, ale  może także stać się inspiracją do tworzenia niebanalnych potraw.
Dziś proponuję pieczone pierogi z kruchego ciasta, wypełnione podsmażoną wcześniej cebulą i kaszanką. Na wierzchu pierogów koniecznie czarnuszka, która doskonale pasuje do smaku kaszanki. U mnie z ciemnym piwem, na ciepło.

Ciasto:
200g mąki pszennej
90g zimnego masła
1 żółtko
1 płaska łyżeczka soli
5 łyżek zimnej wody

Mąkę przesiać do miski, dodać sól. Do mąki wrzucić pokrojone masło i rozdrabniać je palcami wraz z mąką do czasu powstania kruszonki. Do tak przygotowanych składników dodać żółtko oraz wodę i zagnieść szybko ciasto. Włożyć je do woreczka foliowego i schładzać w lodówce przez 15 minut.

Farsz:
300g kaszanki
1/2 cebuli
1 łyżka oleju
sól, pieprz do smaku


Dodatkowo:
1 żółtko
1-2 łyżki mleka
czarnuszka

Cebulę obrać i pokroić w drobną kostkę. Kaszankę wyjąć z osłonek i pokroić na plastry.Na oleju podsmażać cebulę do czasu gdy zacznie robić się złocista. Następnie dodać kaszankę i podsmażać wszystko razem na wolnym ogniu rozgniatając kaszankę widelcem. Farsz jest gotowy gdy wszystko dobrze się połączy. Trwa to 1-3 minuty.

Piekarnik rozgrzać do temperatury 200°C.

Ciasto rozwałkować na cienki placek, podsypując nieco mąką. Wykrawać kółka za pomocą szklanki, następnie na każdym kłaść 1 łyżeczkę farszu i starannie zlepiać brzegi. Można po zlepieniu docisnąć widelcem, nie tylko ze względu na wzór, ale również dlatego, że te pierogi lubią się "otwierać" podczas pieczenia.
Zlepione pierogi układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
Żółtko i mleko roztrzepać widelcem. Smarować wierzch pierogów i posypywać obficie czarnuszką.
Piec ok.15 minut do zrumienienia.
Ja musiałam piec na dwie tury, bowiem z tej ilości składników zrobiłam 32 pierogi. W zależności jak duże pierogi zrobicie wyjdzie ich od 24 do 32.

3 komentarze:

  1. Wspaniałe!
    Achhhhhhh.....
    Cieszę się, że trafiłam ma Twój blog. Bardzo mi się tu podoba.
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję. Bardzo mi miło :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. pierogi z kaszanką? to musi być pyszne !

    OdpowiedzUsuń